Er is iets bijzonders gebeurd dit seizoen. Met nog één competitieronde te gaan, hebben we een kersverse clubkampioen! Henk Keesman is zijn naam. Om tactische redenen die iedereen kan begrijpen, is Henk komende week niet aanwezig. Met zijn 40% van volgende week erbij kan niemand hem meer passeren op de ranglijst. Geweldige prestatie Henk, van harte gefeliciteerd!

Er is iets bijzonders gebeurd dit seizoen. Het is voor de tweede keer dit seizoen één iemand van de derde groep gelukt om te winnen van iemand uit groep 1. Peter Stam is zijn naam. Hij schaakte tegen Eugene Koomen met wit. Vanuit de Franse opening werd het beginspel zeer snel op het bord gezet. Beide spelers speelden té snel, want ze maakten allebei slordige foutjes in het begin. Dat Peter niet bang is om zijn stukken kwijt te raken met offers is bij de meesten wel bekend. Op magische wijze worden de stukken door Dhr. Stam aangeboden aan Dhr. Koomen. Eugene dacht:” Dat gaat lekker! Een loper gewonnen, en het vervelende pionnetje op f6 ram ik er zo ook lekker af”. Maar de offers van Peter zijn zeer accuraat.

Op zet 18 speelt Peter Lf6!! De engine zegt dat zwart de loper beter niet kan pakken, maar beveelt P8e7 aan. Maar Eugene wil die loper graag hebben. Na 18……,gxf6; 19.exf6, Dd8; 20.Pg5, Dxf6 volgt 21.Dxh7+, Kf8; Tf3!!

Peter staat hier al +4 volgens Stockfish. De aanval is schitterend opgezet. Voor Eugene is hier de enige oplossing Dxf3. Hier is de partij eigenlijk al beslist, helemaal omdat Peter uiterst geconcentreerd bijna alle beste zetten blijft spelen alsof hij rechtstreeks met Stockfish in verbinding lijkt te staan. Zeer knappe overwinning Peter!

Er is iets bijzonders gebeurd dit seizoen. De Nieuwe Doelen heeft nieuw behang laten plaatsen.

Er is iets bijzonders gebeurd dit seizoen. Voor de vijfde keer troffen Chris Keesman en Axel Zee elkaar. Dat Axel aan een fantastisch seizoen bezig is, blijkt wel uit de inmiddels zesde plek op de ranglijst. In de onderlinge strijd van beide heren staat Chris voordat de wedstrijd begint op 3 uit 4. Dat zit Axel niet helemaal lekker. Dhr. Zee, toch enigszins beducht voor de capriolen die Dhr. Keesman uit de hoge hoed kan toveren, biedt remise aan. Tja, dat is bij Chris tegen dovemansoren gericht. Ongeacht zijn tegenstander, Chris gaat altijd door tot het gaatje. Ook als dat betekent dat hij zijn eigen graf aan het graven is. En dat is wat er gebeurde tegen Axel. De tijd begon ook een factor van belang te worden, en Chris gaf laat op de avond zijn tegenstander een hand en feliciteerde Axel met de winst.

Er is iets bijzonders gebeurd dit seizoen.