Waar ben je nou helemaal mee bezig? Tja, dat vraagt menig schaker van zichzelf regelmatig af. Buiten giert de wind om het pand en af en toe stortregent het. Duidelijk is te merken dat we ons midden in de lente bevinden. Wat een schijtweer. Gelukkig trekt de menigte binnen de Nieuwe Doelen zich er niets van aan. Er staan weer schitterend uitdagende partijen op het programma. De twee beulen die ik vorige week beschreef, troffen elkaar. Cees van der Zee speelde met zwart tegen Tom Balla. Dik na 23:00 uur stond Cees een pion achter. Tom had beide paarden in het centrum met elkaar verbonden. Er stonden ook nog allebei 2 torens en uiteraard een koning op het bord, naast 4 pionnen van zwart en 5 van wit. Cees was eigenlijk wel verplicht om ook in ieder geval 1 paard af te ruilen. Cees, ijzig kalm met zo’n 8 seconden op de klok, blijft rustig doorspelen. Tom blijft ook kalm, want die heeft nog ruim 10 minuten. Uiteindelijk worden de snelle beslissingen die Cees moet nemen hem fataal. Balla blijkt maar weer eens te sterk voor ons allemaal. Knap gespeeld Tom.

Na het gehengst van de wind werd er op vrijdagavond ook “GEHENKT”. Henk speelde tegen Henk. Henk had wit, en Henk had zwart. Witte Henk had in het einde van het middenspel nog een toren, paard en 7 pionnen over. Zwarte Henk had dezelfde stukken, maar een dubbelpion op de g-lijn. Henk kon daardoor sneller met zijn torens de open h-lijn pakken. Doordat Henk op een gegeven moment in tijdnood kwam, kon Henk net iets betere beslissingen nemen. De wedstrijdleider nam plaats naast Henk, en zat dus schuin tegenover Henk. Beide spelers kwamen onder de 5 minuten, waardoor de verplichte zetnotatie kwam te vervallen. De wedstrijdleider schrijft vanaf dit moment alle zetten op. Het is inmiddels zo rond half twaalf. Henk henkt er een pion vanaf, en word daarna teruggehenkt. Na lange tijd goed na te hebben gehenkt, weet Henk een doorhenk te forceren. Henk is gehenkt, en maakt op het eind een kapitale henker. De eerste nederlaag van Henk in dit seizoen bij K.T.V. is een feit. En Henk is meteen weer koploper na zijn mooie overwinning op Henk. Later aan de bar dronken Henk en Henk een Henkiken om ook nog even na te henken over de partij.

Een andere prachtige partij om te volgen was die tussen Peter Stam en Mirsad Džaníć. Pas heel laat op de avond viel uiteindelijk de beslissing. Peter had in het middenspel veel meer ruimte op het bord. Een paard van wit had een voorpost-positie op f6. Die stond daar zodanig in de weg, dat zwarts mogelijkheden aanzienlijk werden beperkt. Peter besloot zijn geweldig sterke paard voor een witveldige loper te ruilen. De loper van zwart had de functie van een pion, dus met die ruil was Mirsad zeer content. Ondanks de niet zo verstandige beslissing om die stukken te ruilen, kwam Peter gevaarlijk dichterbij met een pion aan de h-lijn die steeds dreigender werd. Mirsad bleef spartelen en doorploeteren. Mirsad had op zijn beurt op de c-lijn een doorgebroken pion. Peter had inmiddels nóg een doorgebroken pion op e5. Nu werd het en kwestie van rekenen. Peter had een witveldige loper, Mirsad een paard. Om de doorgebroken pion van zwart te stoppen, moest de loper van Peter op die schuine lijn gericht blijven om c2 af te dekken. Laat Peter zich nu laten verleiden door Mirsad om van die lijn af te gaan. Dat is desastreus. Mirsad haalt een dame, terwijl de pionnen van Peter niet verder dan de zesde rij komen. Mirsad ziet op het eind zelfs kans om een tweede dame te halen. Over en uit voor wit. Jammer Peter, want je stond glad gewonnen.

Chris Keesman bleef in de partij tegen Axel Zee zeer goed opletten. De witte stukken van Chris, t.w. een toren, paard en dame, bleven nauw met elkaar samenwerken. Zorgvuldig had Chris een val opgezet, die werkte als een soort octopus. Aan bijna alle zetten die zwart met de dame moest doen omdat die werd aangevallen, kleefden nadelen. Wit viel met röntgenstralen een pion achter de zwarte dame 2x aan, dus Axel zou daar sowieso een pion gaan verliezen. De berekeningen van Chris waren nauwgezetter dan die van Axel, en Chris kon uiteindelijk de overwinning bijschrijven.