In een ongekend spannende strijd in Klasse 3B van NHSB-competitie werd de laatste beslissende wedstrijd gespeeld tussen KTV2 en Purmerend2. Caïssa-Eenhoorn3 had op donderdag de koppositie gepakt en stond donderdagavond met 6 matchpunten bovenaan. Purmerend heeft genoeg aan een gelijk spel om kampioen te worden. Op bord 1 zit Werner de Groot. Al vrij snel op de avond vergaloppeert hij zich. Werner komt een stuk achter te staan en de stelling biedt geen kansen om nog iets te creëren. Op bord 2 schaakt Peter Stam. Oei, wat zie ik nu? Peter heeft zijn dame moeten ruilen voor een stuk. Peter geeft het niet zomaar op, maar de achterstand is te groot en hij komt er niet meer bovenop. Henri Stouten geeft het team weer wat hoop want op knappe wijze weet hij zijn partij te winnen. Wim Slootweg krijgt op bord 6 een remise-aanbod. “Wat moet ik doen wedstrijdleider?” : vraagt hij aan mij. Tja, in het belang van het team moet je doorspelen Wim. We staan op dit moment 2-1 achter. Wim: “Prima, dan speel ik door.” Helaas gingen zowel Ed Hoes als Jack Glas ook nat. Wim kon uiteindelijk het punt met zijn tegenstander delen. Jammer heren. De derde plaats is behaald en is goed genoeg voor handhaving.

De lente is begonnen en bij ons op de club is de vierde periode aangebroken. Deze beslaat 6 rondes. Bovenaan de ranglijst werden de degens weer eens gekruist tussen Henk Keesman en Vasco Metten. In het middenspel wint Vasco een pionnetje. Dat smaakt naar meer. Nog maar weer eens een pionnetje oprapen. Dat zijn er twee. Vasco heeft een voor Henk vervelende penning op een paard geplaatst waardoor de koning van wit beperkt wordt. Vasco staat beter, maar hoe nu verder? Henk Keesman staat bekend om zijn vechtersmentaliteit, en bewijst ook deze keer dat hij het tij op tijd kan keren. In een eindspel met allebei nog 1 toren en 3 pionnen kun je de hersenen van beide heren bijna horen kraken. Vasco biedt remise aan. Henk zegt niks, maar doet weer een zet. De verschillende pogingen van Henk om er alsnog met de winst vandoor te gaan, worden steevast door Vasco gepareerd. Toch maar remise. Keesman blijft de nummer-1-positie bezetten. Je bent er bijna Henk!!

Stephen Dekker en Ryan Klokkers vlogen elkaar in de armen alsof zij de hoofdprijs van een ton hadden gewonnen nadat ze hadden gezien dat zij tegen elkaar mochten schaken. Prachtig enthousiasme!

Het is 20:26uur, Stephen en Ryan deden het voorkomen alsof het een rapidtoernooi was. Met allebei nog een paard en 2 torens en 6 pionnen waren ze binnen het kwartier aan het eindspel begonnen. Dit ging in hetzelfde rappe tempo. Snel gestart, snel geëindigd in remise.

Jur Visser kreeg het weer eens op zijn heupen tegen Rowan Koomen. Een schitterend gevonden loperzet bracht Rowan in de problemen. Hiervoor had Jur zijn dame al tactisch weggegeven. Jur controleerde de a- en b-lijn. En omdat zwart lang was gerokeerd, en omdat er een gat in de verdediging zat, kon Jur hier optimaal gebruik van maken. De winst werd door Jur na lang doorploeteren van Rowan netjes binnengehaald.

De strijd tussen Marco Groot en Axel Zee was spannend om te volgen. Zee weet het grootste gedeelte van het seizoen zich in de top 10 te handhaven. Groot is geen pannenkoek, dus Zee moet volop aan de bak. Axel haalt af en toe weer zijn trukendoos boven water. Marco probeert dit met zijn eigen trukendoos allemaal tegen te gaan. Na 29 zetten biedt Axel remise aan. Marco heeft er nog te veel zin in. Misschien net iets te veel. Oei, daar maakt Marco foute beslissingen. Axel komt in de zwarte stelling met toren en paard. Marco, al behoorlijk in tijdnood (met 1 minuut op de klok), en Axel met nog een comfortabele 12 minuten, maken dat Marco verplicht snel moet zetten. Op het eind heeft Axel 1 pion meer. Zou dat genoeg zijn voor de winst? Helaas voor Axel niet. Marco is te bekend met oppositie en weet de partij in evenwicht te houden. Axel, je hebt de winst in handen gehad, volgende keer pak je hem misschien.