Zoals de meeste mensen bij ons op de club wel weten, is de juiste manier van remise aanbieden URK. Urk? hoor ik u denken. Ja, URK.

1. Uitvoeren van de zet.
  2. Remiseaanbod. Hardop uitspreken van de zin: “Ik bied je remise aan.”
  3. Klok indrukken.

Hierna noteer je allebei de zet en plaatst allebei het = teken achter de zet, zodat je een reminder hebt dat er een remiseaanbod op tafel ligt.

Op onze club zijn er toch verschillende manieren van remise aanbieden ontwikkeld, die van de officiële manier afwijken. Al weer een aantal jaren geleden hadden wij op de club ons erelid Cor Kuiper. Steevast tussen kwart voor 9 en 9 uur schalde het door de ruimte: “RUHMIEZÛH??!!”. Dat riep Cor zo hard, dat ze het buiten de Nieuwe Doelen ook konden horen. Het maakte Cor ook niet uit of hij een dame voor, of achter stond. Laatst hoorde ik Wim Slootweg zeggen tegen zijn tegenstander: “Heb je al zin in remise?” Tja, dat is ook een manier. Gisteravond werd het remiseaanbod van Vasco door Cees van der Zee in eerste instantie afgeslagen.

Vasco: “Ik bied je remise aan”. Cees: ” Dat kan nog niet”. Vasco: “Waarom niet?” Cees: ” Ik heb al 3 zetten genoteerd die nog gespeeld moeten worden.” Dit is natuurlijk hilarisch, maar dit zou ik komende week bij de Bondswedstrijd maar laten jongens, dat gaat problemen opleveren.

Abel Hoogvliet speelde remise tegen Ivo Tamboer. Kijkend naar de resultaten van Abel, dikke kans dat hij onze nieuwe remisekoning wordt dit seizoen. De stelling hieronder laat zien dat de loper van Ivo 3x aangevallen word. Ivo speelde hier Pbd7. Oeps, dat kost je een stuk Ivo. Maar helaas voor Abel kon hij dit niet verzilveren tot een overwinning. Komt nog wel Abel, ik heb er alle vertrouwen in dat je jouw killersinstinct nog wel gaat ontwikkelen!

De partij bovenin tussen Daniël Hoenderdos en Eugene Koomen kreeg al snel in het begin van het spel een verrassende wending. Eugene blunderde een stuk weg. Uiteindelijk bleek dat in deze partij funest voor Eugene. Daniël bleef kalm en haalde de winst eigenlijk vrij eenvoudig binnen. Netjes Daniël!

De oplossing van de puzzel van vorige week luidt als volgt: