De avond is net begonnen en onze voorzitter Marco Groot komt met het treurige nieuws dat Theo Weel is overleden. Wij wisten allen natuurlijk al dat Theo zijn gezondheid hem in de steek liet, maar het komt toch als een klap. Op veel te jonge leeftijd van 68 jaar heeft Theo het leven gelaten. Hij was bij onze schaakclub jarenlang secretaris, en hij offerde zich menig keer op voor het ‘Teambelang’ door zichzelf op het eerste bord in te delen bij bondswedstrijden. Vooral de rust en kalmte die Theo altijd uitstraalde, heb ik enorm kunnen waarderen. Het was gewoon een toffe vent. We misten je al een poosje op onze club Theo, nu ben je voorgoed weg.

Vandaag kreeg ik bericht van Nizar Alayoubi dat hij wil stoppen met schaken bij onze club vanwege werkdruk. Begrijpelijk, maar toch ook heel jammer. De partij die hij gister speelde tegen Ivo Tamboer was volgens hemzelf niet goed. Dat laat onverlet dat Ivo met alle stukken die meededen aan het spel weer eens een huzarenstukje had opgezet. Ivo speelde gewoon zeer sterk. Het ga je goed Nizar, we hopen je nog wel weer eens tegen te komen.

Gelukkig was onze voormalige wedstrijdleider Sido Quarré weer aanwezig. Net bekomen van een hersenschudding door een volleybal, krijgt hij een nieuwe spreekwoordelijke hengst voor zijn kop van Peter Stam! Peter opende met het Morragambiet. Dat heb ik hem werkelijk waar nog nooit zien doen!!! Sido was hier danig van onder de indruk. Meneer Stam haalde de strop steeds iets strakker aan, en wist op knappe wijze zijn zege binnen te halen.

Peter is hier aan zet en staat volgens Stockfish al 4.9 punten voor!

De langste partij van de avond was tussen Mirsad Džaníć en Eugene Koomen. Tegen twaalven waren zij pas klaar. Mirsad stond lange tijd veel minder, maar Eugene had weinig tijd. En uiteindelijk liet Eugene zich ‘door de klok heen jagen’. Rare uitdrukking eigenlijk, net alsof Eugene hierdoor de rest van zijn leven een stel wijzers en tandwielen op zijn voorhoofd heeft zitten. Lekker bezig Mirsad!!

Hieronder volgt nog een puzzeltje speciaal voor Vasco die de vorige puzzel te makkelijk vond. “Eat this m.f.”

Wit is hier aan zet, wat zijn de beste acht komende zetten?