Storm Henk van 3 dagen geleden heeft veel schade aangericht in West-Europa. Een andere storm tussen Henk en Henk vond plaats in ons clubgebouw. Keesman versus Van Ginkel. Een spannende strijd waarin beide spelers uiterst geconcentreerd aan waren begonnen. Keesman had expres niet gerokeerd met wit, en gaf verscheidene pionnen weg om ruimte te creëren voor een aanval op de koningsvleugel van zwart. Als Van Ginkel één fout zou maken, dan zou hij binnen ‘no time’ mat komen te staan. De g-lijn was half open aan wits kant, en een paard van wit stond in op de h-lijn. Die kon niet worden geslagen vanwege een matdreiging. Van Ginkel bleef tegelijkertijd verdedigen als aanvallen. Met doorgebroken pionnen,een loper en een dame, bleef hij de witte koning onder druk zetten. De klok gaat inmiddels een al grotere rol spelen. Beide zijn onder de drie minuten gekomen en de wedstrijdleider neemt naast hen plaats om de zet-notering bij te houden. Van Ginkel heeft gezien dat hij na verschillende stukafwisselingen een stuk voor zou komen te staan. Keesman bezwijkt uiteindelijk onder de druk en geeft de partij op. Een zeer knappe prestatie van Henk van Ginkel.

Werner de Groot mocht met wit tegen Axel Zee schaken. De opening die werd gespeeld was “French defense, Queens knight”.

Zwart heeft net gerokeerd, en dat was niet zo’n goede beslissing van Axel. Wat Werner hier heeft nagelaten is om de pion op h7 met schaak te slaan. Na 11. Lxh7, Kxh7; 12. Pg5+, Kg8; 13. Dxg4 en wit heeft een pion gewonnen. En als na 11. Lxh7, Kh8, dan trekt wit zijn loper weer terug naar d3. Op zet 11 wordt h3 gespeeld en de loper gaat naar h5. Dezelfde truc blijft van toepassing.

Wit staat hier al meer als 6 punten achter. Werner had er voor gekozen om niet te rokeren, en dat kwam hem duur te staan. Axel Zee heeft met uitzondering van de twee situaties hierboven besproken, een heel degelijke partij neergezet waardoor hij de top tien weer binnen sluipt.

Hier nog een puzzel voor de liefhebbers: