In Memoriam Cor Kuiper

Vandaag, 24 December, bereikte ons het verdrietige bericht dat ons oud- en erelid Cor Kuiper is overleden op 23 December 2020. Cor is 79 jaar geworden.

Cor is meer dan 50 jaar lid geweest van onze schaakclub wat hem het ere- lidmaatschap opleverde. Hij is onlosmakelijk verbonden met de historie van K.T.V, waar hij elke week trouw zijn partij kwam spelen.

Cor hield niet van verliezen, zoals het een goed sportman betaamd. Wie herinnert zich niet, halverwege de avond, het remise aanbod dat Cor zijn tegenstander deed, hard genoeg zodat iedereen het in de zaal kon horen. Vaak stond hij dan iets minder, maar ook als hij iets beter stond schalde het “ REMISE “ door de zaal.

Als Cor won was zijn enthousiasme tot aan de bar te horen. In geuren en kleuren kon hij je dan vertellen hoe hij zijn tegenstander verslagen had.

Schaken, het was voor Cor meer dan wekelijks een partij spelen. Het was ook zijn sociale uitje, een biertje drinken aan de bar en gezellig napraten met de andere leden.

Toch, Cor verloor meer partijen dan dat hij won en dat deed hem vorig jaar besluiten om te stoppen met schaken. Zijn mededeling op de algemene leden vergadering kwam als een donderslag bij heldere hemel en verraste niet alleen het bestuur maar alle leden van K.T.V.

Vorige jaar met het Kersttoernooi, eenmalig omgedoopt tot het Cor Kuiper Kerst toernooi, hebben wij op gepaste wijze afscheid genomen van de schaker Cor. Het zijn, naar nu blijkt, zijn laatste partijen geweest.

Wat blijft zijn de herinneringen aan Cor als een markant lid en een altijd vrolijke, optimistische man.

Namens bestuur schaakvereniging K.T.V.

Marco Groot, voorzitter