Aan het begin van de avond is er geroezemoes. Blijkbaar hebben mensen elkaar nog heel wat te vertellen alvorens zij met het schaakspel beginnen. Dit geeft aan wat voor sociale club wij hebben. Maar schaken dient in stilte te gebeuren voor optimale concentratie, dus wordt er tot stilte gemaand door één van onze meest rustigste, minst luide leden, t.w. P. Stam. We gaan beginnen.

Een interessante partij ontvouwde zich tussen Stephen Dekker en Eugene Koomen. Stephen speelde met wit en had de druk in het midden van het bord opgevoerd. De centrumpion op d6 lijkt het zwakke punt in de zwarte verdediging. Eugene trekt zich hier niets van aan, en haalt nota bene zijn paard terug om hiermee wit een extra aanvaller te schenken op deze pion. Stephen slaat toe. Maar de berekeningen van Eugene blijken te kloppen. De pion in het centrum blijkt giftig. Stephen verliest hierdoor een stuk, en uiteindelijk ook de partij. Moedige poging gewaagd Stephen, volgende keer pak je hem.

Het duel tussen Van Ginkel en H. Keesman verliep na het eind van het middenspel in het voordeel van Van Ginkel. Hij kwam pionnen voor te staan. Alle sterren in de hemel staan aan zijn kant zo lijkt het. Maar Keesman geeft nooit zomaar op. Zo weet hij ook deze partij toch weer in zijn voordeel te beslissen. Zou Keesman dit jaar ook weer een gooi doen naar het kampioenschap? Ik ben net als u erg benieuwd. . . .

Ed Hoes mocht met wit tegen Tian Harmsen. Beide spelers spelen in het begin zeer goed; alle zetten die zij doen behoren tot de beste keus! Het spel ontwikkelt zich met gelijke kansen. Maar op zet 36 mist Tian de kans om het spel te beslissen. Zie de stelling hieronder.

Gespeeld is 36.Kg2, Ta8, terwijl Lf5 wit ernstig in de problemen laat komen. Het ingewikkelde hiervan is wel dat dit pas over 5 zetten zichtbaar wordt. Na 36.Kg2, Lf5; 37.f4, c5; 38.exc5, e4; 39.La5, Kc6; 40.Th1, en Pxf4. Ik had hem zelf niet gevonden. Als de toren op h4 na zet 40 zou blijven staan kan wit met loper h3 schaak de koning of toren dwingen om naar h3 te gaan. In beide gevallen zorgt de pion op de g-lijn voor het definitieve voordeel voor zwart. De eindstelling is maar een paar zetten later, en het waarderingsresultaat van de lichess-engine is veranderd van -3.4 op zet 36 naar + 4.6 op zet 40. Kijk en huiver naar de stelling hieronder. De remise werd besloten, maar geen idee hoe die tot stand gekomen is. . . ., Ed staat hier compleet gewonnen.