JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, WE MOGEN WEER! Onze voorzitter Marco Groot heet alle aanwezigen van harte welkom bij het begin van ons nieuwe schaakseizoen 2024-2025. Er staan nog wat prijzen klaar voor de winnaars van vorig seizoen en die worden door Marco uitgereikt. Een speciaal welkom is er voor onze nieuwe leden, te weten Renzo Snel en Tian Harmsen (voormalig lid). De belangrijkste veranderingen van de ALV worden nog even door Marco opgenoemd. Voor de mensen die willen weten welke dit zijn, verwijs ik naar de kopjes “Algemene informatie” (keizersysteem) en Clubavond te vinden op onze website,

Er staan 12 partijen op het programma, en er is meteen al weer heel wat spektakel voorbij gekomen. De langstdurende partij was de titanenstrijd tussen voormalig kampioen Henk Keesman en Peter Stam, het andere zwaargewicht van onze club. Normaal is Peter degene die in het begin meestal snel zet, maar ik hoor hem nu tegen zijn opponent zeggen: “Heb je haast of zo?” Vanuit het begin opent Stam met het Hollands. Dat is met f5, g6, loper fianchetteren op g7. Wit kiest voor de lange rokade. De stelling van zwart komt aan het eind van de opening behoorlijk onder druk te staan. De zwarte stukken worden steeds iets meer gedwongen om terug te trekken. Maar dan. . . . ., Henk maakt een inschattingsfout. Op zet 44 biedt Peter remise aan. (Voor de tweede keer want hij deed dit ook al op zet 6, pffff.) De stelling is iets in het voordeel van Stam. Hoe geweldig zou het voor hem zijn wanneer hij de kampioen weet te verslaan in ronde 1. Henk met nog 3 minuut 47 op de klok, en Peter nog 20 minuten. Pas op zet 56 krijgt Henk de kans om een doorbraak te forceren, alhoewel dat nog steeds gepareerd kan worden. Lange tijd staat Stam zo verschrikkelijk goed, Peter windt . . . . . . . . . . . . er geen doekjes om. Uiteindelijk op zet 83!! tegen 12 uur ’s nachts weet Henk Keesman zijn tegenstander mat te zetten. Je speelde een zeer goede partij Peter, dit belooft wat voor komend seizoen.

Een bijzondere partij kwam op het bord in het duel van Arnold Hoogvliet tegen Ivo Tamboer. Vanuit het Scandinavisch, 1.e4, d5, 2.exd5, Dxd5, 3.Pc3, Da4 volgde de partij. Ivo is zeer sterk aanvallend ingesteld, en dus moet Arnold oppassen. Op zet 13 heeft Ivo op b2 een pion geslagen met zijn dame. Zie de stelling hieronder. Wat opvalt bij de zwarte stelling, is dat de paarden NIET meedoen, en de toren op a8 kan ook niets, en de koning staat niet veilig. Dit is een mooi voorbeeld wat er kan gebeuren als je niet op tijd je stukken ontwikkelt.

Wit is hier gerokeerd. De analyse van Lichess geeft hier echter aan dat wit het best 14.Lxc5 kan spelen. Na 14…, Dxa1+, 15.Kd2, De5, 16.Pd6+ komt zwart behoorlijk in de penarie. Maar ook nadat Arnold kort heeft gerokeerd, en de loper op e3 wordt geslagen door Lc5, komt Ivo er eigenlijk niet meer aan te pas.

Dit is de stelling na 16 zetten. Op zet 17 is Pxf7 gespeeld. Maar. . . . ., het is voor heel veel mensen lastig te zien, dit is mat in 5! 17.Txf7+, na Kxd6 volgt Dd4++, dus Kd8, 18.Pxb7+, Kc8 19.Dxe6+, Pd7 20.Dxd7, Kb8 en de volgende zet is mat. De partij duurde nog voort tot zet 29, en uiteindelijk wist Arnold met een mat de partij te beslechten. Netjes heer Hoogvliet.